Gastdocent Aardrijkskunde, De Heemgaard, Apeldoorn

Tijdens een oriëntatiebeurs over onderwijs kwam ik in gesprek met Ernst, een oud-collega die ondertussen werkt als leraar aardrijkskunde. Ik Liet hem de dia’s zien die ik op het Vmbo enkele maanden daarvoor had gegeven. Hij werd er zo enthousiast over dat hij me voorstelde om ook bij hem en een collega-docent voor een 3de jaar havo en een 3de jaar Vwo over dit onderwerp kon komen spreken, maar dan meer toegespitst op ruimtelijke ordening.

Voor deze twee lessen heb ik als basis dezelfde stof gebruikt als op het Vmbo. Ik heb echter meer toegespitst op wat er allemaal komt kijken bij een ontwerpproces zodat ze na de uitleg zelf een oefening in ontwerpen konden doen. Aan de hand van deze oefening konden we kijken of de stof was overgekomen.

Na afloop van deze twee lessen werd ik gevraagd om de week erna nog 4 klassen te komen geven over het zelfde onderwerp.

Het belangrijkste dat ik van deze 6 klassen geleerd heb is dat elke klas anders is ook al behandel je de zelfde onderwerpen. Elke les vraagt dus ook een andere benadering. Ik heb telkens de zelfde dingen verteld maar door de reactie en interactie met de klas was elke les een unieke ervaring.  Ook viel me de enorme creativiteit van de groepen op. Je kan leerlingen best uitdagen om moeilijke oefeningen te doen. Zolang je op een speelse manier te werk gaat, kun je leerlingen boeien en motiveren om het beste uit zichzelf te halen.



Comments are closed.